Askel oikeaan suuntaan
Eduskunta hyväksyi juhannuksen alla ympäristöllisiä lupamenettelyjä koskevan ns. Yhden luukun mallin. Samassa istunnossa hyväksyttiin myös laki uuden keskusviraston, Lupa- ja valvontaviraston perustamisesta. Sinne kootaan nykyisistä ELY-keskuksista ja aluehallintovirastoista mm. ympäristö-, luonnonsuojelu- ja vesiasioita koskevat lupa- ja valvonta-asiat.
Hallituksen molemmat esitykset saivat eduskunnassa laajan tuen, mikä kertoo siitä, että uudistusta on jo pitkään odotettu. Aikanaan Juha Sipilän hallitus valmisteli ehdotuksen uudesta lupa- ja valvontavirastosta, joka oli tavoitteiltaan samansisältöinen kuin nyt eduskunnassa hyväksytty laki. Sipilän hallitus kuitenkin paketoi uudistuksen osaksi sote-uudistusta ja kun uudistus karahti kiville, myös uuden viraston perustaminen jäi sikseen.
Yhden luukun malli tarkoittaa, että ympäristölliset luvat; vesi- ja ympäristösuojelulain mukaiset luvat sekä luonnonsuojelulain mukaiset poikkeukset käsitellään yhdessä. Lupakäsittelyjen toivotaan uudistusten myötä olevan luvan hakijoille paremmin ennakoitavampaa ja menettelyjen sujuvampia.
Riittävätkö uuden viraston ja hallintotuomioistuinten resurssit käsittelemään mm. vihreän talouden investointeja, on hyvä kysymys, joka lakien käsittelyn yhteydessä usein esitettiin eduskunnassa. Hallituksen kannattaa tässä asiassa olla hereillä ja purkaa luparuuhkia myös lisäämällä ratkaisijoiden määrää. Elinkeinoelämän keskusliiton viimeisimmän tiedon mukaan vihreän talouden investointien kokonaissumma nousee jo yli 300 miljardin euron.
Yhden luukun malli ja valtakunnallisen viranomaisen perustaminen kolmentoista ELY-keskuksen ja kolmen aluehallintoviraston sijaan mahdollistaa sujuvammat menettelyt, kun viranomaiset ovat saman katon alla. Vrkahenkilöiden välisiä lausuntopyyntöjä tarvitaan ehkä jatkossa vähemmän. Virasto tulee olemaan monipaikkainen. Virkaväki työskentelee eri puolilla Suomea. Näin säilytetaan alueellinen asiantuntemus.
Myös ympäristövaikutusten arviointien käsittely siirtyy uuteen Lupa- ja valvontavirastoon. Ympäristövaikutusten arviointiselostus ja lupahakemuksesta kuuleminen suoritettaisiin jatkossa samanaikaisesti. Muutoksella halutaan integroida ympäristövaikutusten arviointimenettelyä tiiviimmin lupa-asian käsittelyyn. Jääkö eri toteuttamisvaihtoehtojen punninta vähemmälle? Sitä epäiltiin valiokunnan mietintöön jätetyssä vastalauseessa. Toisaalta nykyisenkaltainen YVA-menettely on tehnyt arvioinnista liiankin erillisen prosessin. YVA:t ovat paisuneet satojen sivujen mittaisiksi asiakirjoiksi, mikä pitkittää lupaprosesseja.
Yhden luukun laissa on huomioitu EU:n uudet säännökset kriittisiä raaka-aineita koskevien lupakäsittelyjen vauhdittamisesta. Vihreän siirtymän hankkeille edellisen eduskunnan hyväksymä etusijamenettely on siirretty lakiin ja määräaikaa, jonka säännös on voimassa, on jatkettu vuoteen 2030. On hienoa, että vihreän siirtymän hankkeita vauhditetaan. Nopeutettua lupakäsittelyä ei saa kuitenkaan tehdä ympäristön kustannuksella.
Suuret investointihankkeet tarvitsevat monenlaisia viranomaishyväksyntöjä ja lupia. Kunnilla on valta päättää rakennusluvista ja kaavoituksesta, jota ilman investointihanke ei etene. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, TUKES päättä kemikaaliluvista ja kaivosluvista.
Pian voimaan tuleva yhden luukun malli on askel oikeaan suuntaan, mutta uuden lupaviraston oma päätösvalta rajoittuu vain muutamaan lupa-asiaan. Lain tavoitteena on, että saman investointihankkeen eri lupaviranomaiset antavat päätöksensä yhteistoiminnassa ja samanaikaisesti. Nähtävästi työ- ja elinkeinoministeriössä ei oltu valmiita siirtämään kaivoslupien käsittelyä suoraan lupa- ja valvontaviraston tehtäväksi. Ehkä tämäkin muutos tulevaisuudessa tehdään.
Hakemuksen sujuvan käsittelyn kannalta on tärkeää, että hakija mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kertoo hankkeestaan ja sen vaikutuksista alueen asukkaille ja muille toimijoille. Kuuntelemalla, kriittistenkin mielipiteiden ymmärtämisellä ja huomioon ottamisella saatetaan saavuttaa sosiaalinen hyväksyntä. Se on avain nopealle luvitukselle.